Veel voorkomende opmerkingen over het schakelgedrag van de DSG transmissie kunnen softwarematig verholpen worden.
HET OVERMATIG TRILLEN DOOR ONDERTOEREN ONDERDRUKKEN
De af-fabriek D – modus software zorgt er voor dat reeds bij laag toerental wordt opgeschakeld. Hierdoor staat de transmissie vanaf +/- 60 km/h in de hoogste versnelling.
Het motortoerental zit dan meestal tussen de 1100 tpm. en 1300 tpm. Met als gevolg dat de motor gaat trillen bij een extra belating. Een lichte helling of een matige acceleratie kunnen dit trillen reeds veroorzaken.
Door het softwarematig aanpassen van de D – modus kan dit verholpen worden.
DE OVERDREVEN SPORT STAND MATIGEN.
Veel gebruikers ervaren de S- modus als te overdreven. Het opschakeltoerental is te hoog, waardoor er overdreven motorgeluid ontstaat en het verbruik toeneemt. Door het aanpassen van het programma blijft deze modus sportief, de motor hangt vinnig aan het gaspedaal en onnodig hoog motortoerental wordt vermeden. Ideaal dus voor een sportieve rijstaal en een snelle respons op het gaspedaal.
DE ONGEWENSTE KICKDOWN WEGWERKEN
De DSG schakelt te vroeg terug wanneer het gaspedaal licht wordt ingedrukt. (bv inhaal manoeuvre). Moderne motoren (zowel benzine als diesel) beschikken over een voldoende hoog koppel dat terugschakelen overbodig maakt. Deze aanpassing maakt het rijden aangenamer en comfortabeler.
Bij het rijden in M- modus (manueel schakelen met de pook of de peddels aan het stuur) wens je als bestuurder zelf te beslissen wanneer er geschakeld wordt. De ongewilde kickdown kunnen wij in deze modus eenvoudig verwijderen.
HET OPSCHAKELTOERENTAL AANPASSEN
Diesel motor:
Er worden betere vermogensprestaties bereikt door het verlagen van het maximaal opschakeltoerental bij dieselmotoren. De meeste DSG versnellingsbakken gaan door tot motortoerentallen tussen de 4500 tpm. en 5000 tpm. alvorens hoger te schakelen. Dit terwijl het algemeen geweten is dat het maximum vermogen van een dieselmotor wordt ontwikkeld rond de 4000 tpm. Het maximaal toerental in de hoogste versnelling blijft onveranderd. Door het verlagen van het opschakeltoerental kan het motorvermogen beter benut worden, wat de prestaties ten goede komt.
Benzine motor:
Wanneer een benzinemotor wordt voorzien van een grotere turbo ontstaat een vermogenswinst bij een hoger toerental op voorwaarde dat de DSG dit toerental toelaat. Benzine motoren hebben er dus baat bij om het maximum motortoerental voor opschakelen te verhogen.