Spoelen van automatische transmissies en DSG

De meeste automatische transmissies zijn gevuld met een Longlife ATF (Automatic Transmission Fluid). Longlife betekent niet dat de ATF garant staat voor een levenslange optimale werking van de transmissie.

Net zoals bij een verbrandingsmotor daalt de oliekwaliteit in de automatische transmissie door interne vervuiling (slijtage van de koppelingsplaten) en oxidatie. Hierdoor treedt er een verhoging van de viscositeit op en een verzuring van olie.

De mogelijke gevolgen zijn duidelijk:

  • Schokkerig/bruut schakelen
  • Hoger brandstofverbruik door toenemende slip
  • Laattijdig opschakelen
  • Trillen bij lage motortoerentallen (vooral bij koude motor)

Spoelen = onderhoud voor een langere levensduur

Bij een “klassieke oliewissel” wordt de olie gewoon afgelaten waardoor een groot percentage oude vervuilde olie achterblijft. Door te spoelen met de Powerflush methode wordt de volledige ATF inhoud vervangen wat gunstig is voor de levensduur van de transmissie.

 

Merk op:
Spoelen heeft geen zin bij een mechanisch defect aan een klassieke automatische transmissie. Bij de DSG transmissie daarentegen kunnen de koppelingen vervangen worden zonder de hele transmissie open te gooien. Voor het vervangen van de koppelingen is een spoeling hier raadzaam. Het spoelproces zorgt er voor dat de nieuwe koppelingen geen oud vuil te verwerken krijgen, wat nefast is voor de levensduur en het koppelingsverloop.

HOE SPOELEN?

TransTechnics gebruikt de Kroon-Oil Powerflush® methode. Deze maakt het mogelijk om de automatische transmissie te spoelen, te reinigen en volledig te voorzien van verse ATF.

Doordat de machine via de retourleiding in serie staat op het oliecircuit circuleert de ATF door de transmissie en de spoelautomaat.

De oude vloeistof wordt samen met een krachtige reiniger door het hele systeem, inclusief de koppelomvormer, rond gepompt bij draaiende motor.

Tijdens het spoelen worden alle versnellingen van de automaat bediend. Hierdoor wordt het volledige systeem van A tot Z gereinigd.

Voordelen van de Kroon-Oil Powerflush®:

  • Effectieve reiniging van het volledige oliecircuit van de automatische transmissie inclusief alle leidingen, oliekoeler, koppelomvormer, kleppen en oliekanaaltjes van het schakelbrein;
  • Het volledige olie circuit wordt voorzien van verse ATF;
  • Geen vermenging meer van oude en verse ATF;
  • Het oliecircuit wordt gelijkmatig en volledig, vrij van lucht, gevuld met een hoogwaardige synthetische longlife ATF met de juiste specificaties volgens de voertuigconstructeur;
  • Nieuwe ATF zorgt voor een betere smering en dus minder slijtage;
  • Nieuwe ATF elimineert overmatig slippen met als gevolg minder warmteontwikkeling, een beter schakelgedrag en een lager brandstofverbruik.

WANNNER SPOELEN?

Als de constructeur geen ATF vervanging voorziet en men wil de transmissie in optimale conditie houden, wordt een verversing van de ATF om de 60.000 km aangeraden. Sterk belastend gebruik (trekken aanhangwagen/ tuning / veel korte afstanden) verkort het verversingsinterval.

WAAR SPOELEN?

Spoelen gebeurt steeds na afspraak. Je kan ons bereiken via 0478/44.37.47 of via dit contactformulier.

Een spoeling kan uitgevoerd worden in één van onze werkplaatsen of op locatie in uw werkplaats (onder voorwaarden).

De prijzen kan je raadplegen via onze prijstabel.

 

Wij respecteren uw privacy. Uw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Over ons

Uw transmissie is onze missie, met passie voor techniek!

Facebook

Contact Info